onsdag 21 augusti 2013

8 x Jane Eyre


Klassiker brukar ju finnas i en mängd olika utgåvor och Jane Eyre är inget undantag. Som en fortsättning på gårdagens inlägg tänkte jag lyfta fram några som är lite extra fina. Det är roligt att de nyare omslagen inte nödvändigtvis behöver utgöras av den traditionella, mer eller mindre lyckade illustrationen av en kvinna. Mer tänk utanför boxen gillas! Favoriterna är det brunröda omslaget med löv och det blågrå uppe i vänstra hörnet, Penguin kan onekligen det där med omslag.

8 kommentarer:

  1. Penguin är så bra! Gillar dock det sista också. Tror mitt omslag är filmomslaget. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=917429234X

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det sista är superfint! Gillar filmomslaget som du länkar till också, ibland tycker jag att filmomslag känns lite felplacerade på böcker men det här passar fint! Trots att skådespelarna är med känns det inte som att det skriker ut reklam för filmen.

      Radera
  2. Ja, det var en himla massa utgåvor. :) Sjuan tycker jag är snyggast!
    Och vad gäller boken så måste jag verkligen ta och läsa den snart. Den känns som en bok man måste ha läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är också himla fin :) Jane Eyre platsar bland de borde-läsa-böckerna som faktiskt är läsvärda.

      Radera
  3. Jag älskar det första, även om de andra är bra snygga de med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det första är verkligen välgjord och stämningsfullt :)

      Radera
  4. Jag tycker att det uppe i högra hörnet var väldigt tjusigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är fint :) En norsk utgåva har jag för mig.

      Radera