lördag 29 juni 2013

Jellicoe Road

Titel: Jellicoe Road
Författare: Melina Marchetta
Antal sidor: 351
Utgivningsår: 2006

Handling: Taylor överges av sin mamma på 7-Eleven och växer upp på Jellicoes internatskola, där tillvaron präglas av gängkrig mellan ungdomarna i området. Taylor hinner bli 17 innan ledtrådar om hennes förflutna börjar dyka upp. 22 år tidigare råkade några ungdomar ut för en tragedi och på något sätt verkar deras öden hänga ihop med Taylors.

Tankar: Jag känner mig så kluven efter att ha läst Jellicoe Road. Det var längesedan jag läste en bok som var så svår att  få upp intresset för. 50 sidor, 100 sidor, 150 sidor innan suget efter att fortsätta läsa infinner sig. Många har skrivit att man får lön för mödan, bara man orkar ta sig igenom början. Med de raderna i bakhuvudet biter jag ihop och det visar sig att ja, man får faktiskt lön för mödan. När jag väl börjar få grepp om berättelsen (eller rättare sagt, när den väl får grepp om mig) är det omöjligt att sluta läsa. Kärlek, sjukdom, vänskap och dramatik, Jellicoe Road har allt.

Tyvärr har jag lite svårt att bortse från berättelsens omständliga början. Under tiden som jag kämpar för att hålla isär karaktärerna och få handlingen klar för mig upplever jag att jag går miste om en stor del av boken (vad hände egentligen?). Å ena sidan tycker jag motstånd i böcker ofta är något positivt, det är i regel de böckerna som stannar kvar längst hos mig. Gränsen mellan att erbjuda motstånd och riskera att förlora läsaren på vägen är dock hårfin. Om det inte hade varit för bokbloggares varningsord gällande början hade jag förmodligen lagt undan boken.

Det positiva intrycket av Jellicoe Road väger dock över. Efter en knackig början blir den ju faktiskt bara bättre och bättre, för att avslutas näst intill mästerligt när lösa trådar vävs ihop. En omläsning skulle förmodligen få mig att älska den. Jellicoe Road rekommenderas till alla med en liten gnutta tålamod och finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

5 kommentarer:

  1. Jag har tänkt läsa denna igen, fast på svenska, så fort jag får tid. Älskade den verkligen (efter si sådär 100 sidor).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns verkligen som att den är värd en omläsning, förmodligen kommer den komma mer till sin rätt då.

      Radera
    2. Vad kul att du har läst den nu. Jag läste den på engelska första gången och sedan på svenska när översättningen kom. Jag kan verkligen rekommendera en omläsning. Det ger så mycket mer och lättare att uppskatta de där först 100-150 sidorna då.

      Radera
  2. Jag har läst två böcker av Melina Marchetta nu och är mycket imponerad. Jag älskade Jellicoe Road och Francesca var väldigt bra, men betydligt mindre komplex.

    SvaraRadera
  3. Jag vill så gärna läsa den, men jag tänker inte låna den för jag kommer troligen älska den och då vill jag äga den! "KÖP DEN DÅ" ja det kanske jag borde. MEN det tänker jag inte göra just nu ;)

    SvaraRadera