fredag 19 april 2013

Fina nykomlingar med posten


 Eftersom jag skriver uppsats om dagarna vill jag gärna komma så långt bort som möjligt från torrt, akademiskt språk på fritiden. Vad passar då bättre än barn- och ungdomslitteratur? När jag tittade runt och insåg hur lite jag faktiskt hade av den varan blev jag ju tvungen att göra en beställning. Först ut: Var är min syster av Sven Nordqvist. Vinnare av Augustpriset 2007 och en bok som jag har läst väldigt mycket gott om. Otroligt fina illustrationer som jag inte kan titta mig mätt på.











När jag var liten var Hattjakten en stor favorit som lånades om och om igen på biblioteket. Nu tyckte jag att det var dags för ett återseende (blev förvånad över hur tydligt jag mindes alla illustrationer när jag väl började bläddra, trots att det måste ha varit 15 år sedan jag tittade i den senast).







Har länge varit sugen på att börja samla på de fina utgåvorna i Astrid Lindgrens samlingsbibliotek, och nu har jag äntligen fått hem första delen i form av Mästerdetektiven Blomkvist!




När Bokdetektiven skrev om Ture Sventon-böckerna drabbades jag av akut ha-begär och klickade hem den här av bara farten. Ska bli spännande att se om jag upplever Ville Vessla lika obehaglig som förut...

4 kommentarer:

  1. Sven Nordqvists böcker är verkligen något särskilt, och då tänker jag främst på de detaljrika illustrationerna. Ska gnaga hål i huvudet på mina framtida barn med bland annat dessa böcker ;)

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt sätt att få lite omväxling till de akademiska texterna.

    SvaraRadera
  3. "Var är min syster" är ju så underbar att det inte är sant :)

    SvaraRadera