måndag 15 oktober 2012

Fly till vatten och morgon

Fly till vatten och morgon (pocket)
Källa

Fly till vatten och morgon är Thorsten Jonssons novellsamling från 1941. Novellerna skildrar olika kriminalfall som alla bygger på riktiga händelser. Läsaren får bl.a. möta hembrännaren, biltjuven och den arbetslösa mannen som en dag får nog av sin förnedrande andra hälft.

Jag hade knappt hört talas om Thorsten Jonsson och visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig innan jag började läsa hans noveller. Fly till vatten och morgon visade sig dock vara en av de bästa novellsamlingarna jag har läst. Jonssons sätt att porträttera udda karaktärer, blandat med den omtalade, hårdkokta Hemingway-inspirerade prosan gör att novellerna faller mig helt i smaken. De är spännande, välskrivna och lätta att ta till sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar