måndag 18 augusti 2014

The New York Trilogy: Ghosts

Titel: The New York Trilogy: Ghosts
Författare: Paul Auster
Antal sidor: 60
Utgivningsår: 1986

Handling: Blue har fått i uppdrag att spionera på Black. Dag efter dag sitter han i fönstret och iakttar Blacks stillsamma, händelselösa liv.

Tankar: Den första delen i New York-trilogin, The City Of Glass, blev en positiv överraskning. Uppföljaren Ghosts blev dessvärre en besvikelse. Trots att jag egentligen tycker väldigt mycket om Paul Austers kluriga och oväntade mysterier har jag svårt att ta mig igenom Ghosts. Det händer för lite. Jag inser ganska snart att en seg berättelse + en kvällstrött läsare är en dålig kombination. Med de förutsättningarna blir den tunnaste berättelsen ett stort läsprojekt.

Auster ska ha ett stort plus i kanten för att Ghosts fick en så oväntad vändning. Utan den hade jag nog aldrig orkat ta mig igenom den. Nu håller jag tummarna för att den tredje och sista delen ska väga upp den här svackan. Tredje gången gillt! Ghosts, den andra delen i New York-trilogin, finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar