söndag 10 augusti 2014

Browns rekviem

Titel: Browns rekviem
Författare: James Ellroy
Antal sidor: 284
Utgivningsår: 1981

Handling: Fritz Brown är en alkoholiserad, före detta polis som brinner för klassisk musik och försörjer sig som privatspanare. Tillvaron förändras när han får ett uppdrag av en golfcaddie, som snart visar sig vara en rasistisk psykopat.

Tankar: När James Ellroys böcker fanns till nedsatt pris under bokrean tidigare i år kunde jag inte låta bli att klicka hem hans debutroman Browns rekviem. Jag läser sällan deckare, men efter att ha hört och läst mycket positivt om Ellroys böcker har jag minst sagt blivit lite nyfiken.

Så, har jag fått upp ögonen för deckargenren igen efter att ha läst Browns rekviem? Både ja och nej. Jag blir glatt överraskad av romanens upplägg. Nu generaliserar jag nog en del, men jag upplever att många böcker och tv-serier inom den här genren ofta följer samma mönster: Mord begås, mord utreds, mord klaras upp. Ellroy vänder däremot på upplägget. När berättelsen inleds står annat i fokus, och morden blir långt senare en del av den historia som nystas upp. Snyggt, spännande och lite annorlunda.

Något som däremot inte känns så annorlunda är huvudkaraktären Fritz Brown. Den alkoholiserade (före detta) polisen som lever ensam och mest lyssnar på klassisk musik - visst känns det igen? Det är möjligt att den här karaktären inte var lika uttjatad när Ellroy gav ut Browns rekviem 1981, men jag har sett alldeles för många svenska deckare för att inte känna mig lite mätt på den här typen.

Browns rekviem innehåller våld, mord, alkoholism, psykopater och pyromaner. Dyster - ja, men överlag också väldigt välskriven. Finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar