söndag 27 oktober 2013

Lolita

Titel: Lolita
Författare: Vladimir Nabokov
Antal sidor: 453
Utgivningsår: 1955

Handling: En häktad, medelålders man har bestämt sig för att skriva ner sina bekännelser. Under pseudonymen Humbert berättar han om sin sexuella besatthet av unga flickor, i synnerhet 12-åriga Lolita.

Tankar: Jag har länge varit nyfiken på Lolita. Det faktum att många har talat och skrivit varmt om den här boken har fått mig undra: Hur lyckas författaren skriva en omtyckt klassiker med en osympatisk sexualförbrytare som huvudkaraktär?

Men vet ni? Jag tycker faktiskt inte att han lyckas. Att jag inte tycker om boken beror dock inte på huvudkaraktären, snarare är det han som får mig att vilja fortsätta läsa. Humbert är visserligen extremt osympatisk och svår att tycka om, men det går inte att komma ifrån att han är intressant. Tyvärr räcker inte det. Händelser som borde sätta fart på berättelsen går mig nästan förbi och jag fastnar i en läsning som känns trög och tung. Med ingredienser som bedrägeri, dödsfall och sexualbrott borde jag uppleva åtminstone en gnutta spänning, men nej, istället tycker jag att karaktärerna mest åker bil och besöker trista motell. Det känns lite tråkigt att inte kunna se det som andra verkar se i den här boken, vad är det jag missar?

Trots att jag har svårt att uppskatta Lolita känns det bra att kunna bocka av den på listan över kontroversiella klassiker. Finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

4 kommentarer:

  1. Jag började på Lolita men kom av mig, eftersom den verkade så obehaglig. Och då läser jag ändå främst spänningslitteratur ;) Ska ge den en ny chans som del av mitt Klassikerprojekt, men känner mig ändå lite skeptisk... /Bokdetektiven

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är mycket i handlingen som talar emot att man överhuvudtaget ska vilja plocka upp Lolita. Men klassikerstämplen väcker ju helt klart lite nyfikenhet :)

      Radera
  2. Intressant! Jag har varit nyfiken på den här boken länge, men någonting avhåller mig från att läsa. Kanske är jag rädd att bli besviken, kanske tycker jag att själva temat är lite obehagligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Temat är obehagligt, helt klart. De obehagliga delarna var dock ganska abstrakta och saknade detaljer som tur var, annars hade jag nog inte tagit mig igenom boken.

      Radera