torsdag 10 oktober 2013

Kejsarn av Portugallien

Kejsarn av Portugallien (pocket)Titel: Kejsarn av Portugallien
Författare: Selma Lagerlöf
Antal sidor: 223
Utgivningsår: 1914

Handling: Torparen Jan i Skrolycka älskar sin dotter Klara Fina Gullenborg över allt annat. När hon lämnar sitt hem för livet i storstaden blir saknaden så outhärdlig att Jan förlorar förståndet.

Tankar: Kejsarn av Portugallien borde komma med varningstext, för sorgligare berättelse har jag inte läst på länge. Selma Lagerlöfs skildring av den gränslösa fadersskärleken är så varm, fin och smärtsam läsning att jag helt glömmer bort Lagerlöfs frekventa kommatering som jag annars har så svårt för. Bara det säger en del om hur mycket jag tycker om den här boken.

Det är en relativt enkel historia som utgör grunden för Kejsarn av Portugallien: Flicka växer upp och lämnar sig far i stor sorg och saknad när hon flyttar. Tråkigt? Nej, långt ifrån. Behållning ligger i Lagerlöfs fina förmåga att skriva fram karaktärernas känslor och sinnesstämningar på ett sätt som gör att de blir väldigt klara för läsaren. Jag förstår så väl varför Jan blir som han blir, och jag vill ju så gärna att allt ska ordna upp sig.

Trots att handlingen utspelar sig i 1800-talets ganska dystra Värmland finns det något magiskt över berättelsen. Det är närheten till skogarna, naturen och fantasier om en annan tillvaro. Med det sagt vill jag verkligen lyfta fram Kejsarn av Portugallien som en hållbar och läsvärd klassiker som fungerar än idag. Finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar