måndag 14 oktober 2013

Frågor och svar om läsvanor



Ur The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore

Frågorna om läsvanor har cirkulerat runt i bloggvärlden ett tag nu, dags att hoppa på tycker jag!

1. Har du en speciell plats hemma där du brukar läsa?
För det mesta läser jag i sängen. Om det är sommar och fint väder ligger jag gärna i soffan på balkongen.

2. Bokmärke eller random pappersbitar?
Bokmärke i böcker som jag läser för nöjes skull, färgade pappersflikar i kurslitteratur.

3. Kan du sluta läsa närsomhelst eller måste du sluta efter ett kapitel eller ett visst antal sidor?
Jag föredrar att sluta innan ett nytt kapitel, alternativt nytt avsnitt eller uppslag. Försöker pausa på ett ställe där det känns naturligt helt enkelt.

4. Äter eller dricker du någonting när du läser?
Gärna kaffe eller te. Nu när det bara är ett par månader kvar till jul börjar jag se fram emot att utöka med glögg också :)

5. Brukar du lyssna på musik eller ha på TV:n när du läser?
Nix, föredrar tystnad.

6. En bok i taget eller flera samtidigt?
Max en eller två två skönlitterära böcker i taget. Utöver det brukar jag ha en del kurslitteratur igång också.

7. Läsa hemma eller överallt?
För det mesta blir det hemma. Lägger mycket tid på resor till och från universitetet men blir lätt åksjuk när jag läser. Så himla synd. Tur att det finns podcasts!

8. Läsa högt eller tyst i huvudet?
Tyst när jag läser själv. Högläsning ihop med andra har jag dock inget emot.

9. Hoppar du fram i boken eller hoppar du över stycken?
Njae, jag försöker att inte hoppa runt för mycket. Om ett stycke känns långt och trist kanske jag ögnar igenom det lite snabbt, men det är sällan som jag hoppar över något helt och hållet.

10. Bryta rygg eller inte?
Jag bryter aldrig ryggar på andras böcker och vill helst inte att andra gör det på mina heller. Hänsyn liksom. Om jag läser en egen bok och ryggen blir bruten är det inte hela världen, men jag försöker att undvika det.

11. Skriver du i böcker?
Nej, det har inte blivit så. Blir dock väldigt glad om jag hittar böcker på second hand eller liknande som andra har skrivit i, roligt att läsa andras kommentarer! I kurslitteratur (ej lånad) går jag däremot loss med små anteckningar och markeringspennor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar