tisdag 17 september 2013

Mina påhitt: Samuel August från Sevedstorp och Hanna i Hult

Titel: Mina påhitt: Samuel August från Sevedstorp och Hanna i Hult
Författare: Astrid Lindgren
Antal sidor: 264
Utgivningsår: 1971/1975

Handling: Astrid Lindgren berättar var hennes påhitt kommer ifrån. Antologin rymmer dessutom utdrag ur hennes älskade barnböcker och avslutas med en kärlekshistoria om Astrids föräldrar, Samuel August och Hanna.

Tankar: Det är en fin liten bok det här. I inledningen skriver Astrid Lindgren: "Det enda jag har åstadkommit här i världen är en massa påhitt, och det är mig ett mysterium hur man så enträget kan vilja leva och nästan dö ihop med idel påhitt, lätt vanvettiga dessutom en del av dem." Så berättar hon om hur Karlsson, Emil, Pippi och de andra började ta form i fantasin. Det är intressant läsning, men tyvärr bara några sidor lång. Istället är det utdragen ur hennes böcker som dominerar.

Utgåvan innehåller även berättelsen om kärleken mellan Lindgrens föräldrar, varmt berättad och med glimten i ögat. Finast är det ändå när hon beskriver hur hennes far på ålderns höst säger till sin fru: "Min innerligt lille älskede! Du och jag, vi kan allt sitte här å lure!"

Behållningen med boken är utan tvekan delarna om Lindgrens påhitt, föräldrar och uppväxt (den som har läst hennes böcker kommer känna igen flera av hennes anekdoter från barndomen). Om jag hade fått önska: Mer av det ovan nämnda, mindre av utdragen ur böckerna. Berättelserna om Emil, Pippi och de andra gör sig trots allt bäst i sin helhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar