tisdag 10 september 2013

Historikern

Historikern (inbunden)Titel: Historikern
Författare: Elizabeth Kostova
Antal sidor: 558
Utgivningsår: 2005

Handling: När en ung kvinna utforskar sin fars bibliotek hittar hon en undangömd gammal bok. I boken ligger en samling brev som är adresserade till "Min käre och olycksalige efterträdare". Det här blir början på en mörk berättelse som sträcker sig längre tillbaka än vad dottern kan ana. Efter resor i Europa och åtskilliga besök i kloster och arkiv börjar sanningen uppdagas: Vlad Dracula, mannen som ligger till grund för den skönlitterära karaktären Greve Dracula, är vid liv.

Tankar: Sällan har väl Akademibokhandelns slogan "Att läsa är att resa" passat så bra som här. Resor blir det nämligen en hel del av i Historikern. Elizabeth Kostova låter sina karaktärer resa  från USA till Europa och länder som Ungern, Turkiet, Grekland, Storbritannien och Frankrike. De besöker historiska platser, akademiska miljöer, arkiv och bibliotek. Kostova är pedagogisk, hon blandar historiska fakta med fiktion och dessutom är det spännande. Hela tiden. Berättelsen växlar mellan två olika tidsperioder, den ena tar vid när den andra är som mest spännande. Med andra ord: Det går inte att sluta läsa.

Hur bra Historikern än är kan jag dock inte komma ifrån känslan av att jag blir mätt. Det blir helt enkelt lite för mycket av allt. Många resor, många mystiska gamla brev och många ledtrådar för karaktärerna att följa upp. Något som jag däremot upplever överraskande positivt är berättelsens inslag av Dracula. På ett snyggt sätt skriver Kostova nytt liv i den klassiska gestalten, dessutom märks det att hon har lagt ner mycket tid på efterforskningar om den historiska föregångaren. Det hela är så välgjort att jag snart glömmer bort att vampyrer egentligen inte är något för mig.

Historikern är maffig och spännande men tenderar tyvärr att bli lite för mäktig. Läs den, men ta små pauser och låt den sjunka undan ibland.

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Den ska jag se om jag kan få tag i :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du får tag på den! Vad jag har sett har den varit slutsåld på de större nätbokhandlarna, men den borde ju finnas på bibliotek om inte annat :)

      Radera