lördag 29 december 2012

Den ärliga bedragaren

I en  by vid havet bor Katri och Anna. Katri kan vara brutalt ärlig, hon är duktig på siffror och kallas för häxa av bybarnen. Anna är en snäll barnboksillustratör som målar blommiga kaniner. När byn isoleras av ett oavbrutet snöfall bestämmer sig Katri för att nästla sig in i Annas liv och bedra henne.

Den ärliga bedragaren är en vuxenbok av Tove Jansson som jag tyvärr har svårt att ta till mig. Visst, den har några starka sidor. Den kusliga stämningen i det isolerade vinterlandskapet och känslan av att inte riktigt veta var jag har karaktärerna är tilltalande. Problemet är nog att jag varken fastnar för Katri eller Anna. För att orka läsa en bok där händelseförloppet är så långsamt som här krävs det att jag på något sätt är engagerad i karaktärerna och bryr mig om vad som ska hända, men den känslan infinner sig aldrig. Boken är knappt 200 sidor lång men verkar aldrig ta slut, de sista sidorna skummar jag igenom för att så fort som möjligt bli fri att läsa något annat. Nej, Den ärliga bedragaren var ingenting för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar