söndag 2 september 2012

Sammanfattning: Augusti

 

  • Vredens druvor - John Steinbeck
  • Pappa Långben - Jean Webster
  • När lammen tystnar - Thomas Harris
  • Ett öga rött - Jonas Hassen Khemiri
  • Sommardåd - Stephen King
  • Den döda arméns general - Ismail Kadare
  • Den hemliga trädgården - Frances Hodgson Burnett
  • Räddaren i nöden - J.D. Salinger

Augusti (och sommaren med för den delen) kom och gick.  Läsningen i augusti blev en blandning av ett gäng klassiker, ett par noveller av Stephen King, spänning och svensk litteratur när den är som bäst. Jonas Hassen Khemiris Ett öga rött blev månadens favorit, medan J.D. Salingers  klassiker Räddaren i nöden tyvärr visade sig vara ett bottennapp. Lite komiskt, med tanke på att det dras paralleller till Räddaren i nöden på omslaget till Ett öga rött. Men nej, i mina ögon finns det (bortsett från den unga, manliga huvudkaraktären) inga likheter.

Nu är det höst i luften. Kastanjeträden nere på gatan börjar skifta i gult och imorgon väntar terminens första föreläsning. Det känns helt okej, nästan skönt. Jag ser fram emot att lämna en konstig sommar bakom mig och återgå till rutiner och vardag.

4 kommentarer:

  1. Jag tycker också att det är lite komiskt att Räddaren i nöden nämns på baksidan till Ett öga rött. Ett öga rött är en av mina favoritböcker (jag längtar verkligen efter Khemiris nya, som kommer ut i höst!) och Räddaren i nöden sa mig absolut ingenting...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att någon delar min uppfattning om Räddaren i nöden! Ja, Khemiris nya är verkligen något att se fram emot i höst :)

      Radera
  2. Jag befinner mig på ett stort lärosäte i Stockholm om dagarna och idag var campus fullt med studenter igen efter sommarlovet. Så nu borde det vara höst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, trots det fina vädret fick jag verkligen höstkänslor av terminens första föreläsning idag. Det var så himla mycket studenter, överallt!

      Radera