torsdag 27 september 2012

När Harry Potter blir vetenskap



I delkursen som jag läser just nu ingår delar ur Harry Potter och tillhörande vetenskapliga artiklar. Jag är lite kluven till det här. En del av mig är glad över att få ägna studietid till att läsa om Harry Potter, en annan del är inte alls bekväm med att behöva se Harry Potter ur ett litteraturvetenskapligt perspektiv. I vanliga fall upplever jag nästan alltid att en text blir värd så mycket mer när jag får vrida och vända på den lite, men när det kommer till böcker som jag har vuxit upp med vill jag fortsätta att vara just så okritisk som jag var när jag läste böckerna som barn och tonåring.

När det antyds i en artikel att Harry Potter-böckerna är rasistiska, imperialistiska och sexistiska blir jag tjurig som ett barn och vägrar läsa mer.

3 kommentarer:

  1. Och jag är som vanligt utanför ämnet men är det en morotskaka jag ser? Jag har nyligen upptäckt morotskaka och fullkomligt älskar den. Vilket bra sällskap till läsningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, svar ja! Morotskaka är en stor favorit, och av någon anledning känns det som att den passar extra bra på hösten. Tror att jag ska försöka mig på att baka en själv någon dag... :)

      Radera
  2. Har också lite svårt för när folk sönderanalyserar sådant jag älskar. Men det såg ut att vara en himla mysig stund där med Harry Potter och fika! :)

    SvaraRadera