tisdag 11 september 2012

En ängel vid mitt bord

En ängel vid mitt bord (pocket)
Källa
En ängel vid mitt bord är en samlingsvolym med den Nya Zeeländska författaren Janet Frames självbiografiska verk: Till landet är, En ängel vid mitt bord och Sändebud från Spegelstaden.

Janet Frame blev tidigt i livet intresserad av orden, skrivandet och böckernas värld. Vad hon inte visste då var att hennes intresse skulle komma att rädda henne från ett tragiskt öde. På grund av Frames svårigheter att umgås med andra människor blev hon felaktigt diagnostiserad som schizofren och fick tillbringa åtta år på mentalsjukhus. Trots den långa, mörka perioden bestod hennes liv av så mycket mer: Kärleken till skrivandet, varma personer och resor genom Europa.

Det är svårt att beskriva Janet Frames verk och samtidigt fånga kärnan, det som gör En ängel vid mitt bord till mycket mer än en livsredogörelse. Språket är så vackert, byggt med en lätthet som får mig att stanna upp vid något så enkelt som platsnamn. Oamaru. Wainakarua. Las Baleares. Dessutom är hon sympatisk. Under läsningen fäster jag mig enormt vid den sensibla (men på många sätt otroligt starka), begåvade kvinnan med ostyrigt hår. Efter två veckor och över 800 sidor kommer det att bli tomt utan henne. En ängel vid mitt bord har flyttat in i hjärtat.

Finns hos bl.a. Bokus och Adlibris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar