söndag 16 september 2012

Martin Bircks ungdom

Martin Bircks ungdom (pocket)
Källa
Martin Birck växer upp i Stockholm. Han drömmer om att bli diktare och upplever att tiden rusar förbi honom. "Det är med förändringarna man mäter tidens gång, jag har ingenting att mäta den med."

Martin Bircks ungdom är Hjalmar Söderbergs delvis självbiografiska genombrottsroman. Läsaren får följa huvudkaraktären Martin under en längre period, från uppväxten till tidiga medelåldern. I bakgrunden skildras Stockholm och stadens utveckling i slutet av 1800-talet.

Jag känner mig kluven till Söderbergs genombrottsroman. Språket är vackert, som vanligt, och hur deppigt det än låter är berättelsen om Martins halvt misslyckade liv lite uppfriskande. Det är en intressant omväxling att dra ner tempot och följa Söderbergs lågmälda berättarteknik som står i kontrast till annan litteratur, som gärna byggs upp med driv och intriger efter konstens alla regler.

Anledningen till att det inte riktigt klickar mellan mig och Martin Bircks ungdom är nog att jag aldrig får någon känsla för huvudkaraktären. På drygt 150 sidor beskriver Söderberg ett halvt liv genom nedslag i de olika åldrarna. I mina ögon blir det för hackigt och osammanhängande. Martin Bircks ungdom är en del av Hjalmar Söderbergs författarskap som går att klara sig utan.

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar