tisdag 8 maj 2012

Svindlande höjder

Svindlande höjder (pocket)
Källa
Hittebarnet Heathcliff växer upp hos familjen Earnshaw på Wuthering Heights. Han är otåkomlig och svår, men hittar snart sin tvillingsjäl i den unga Cathrine Earnshaw. Efter att ha vuxit upp tillsammans skiljs deras vägar när Cathrine gifter sig med barndomsvännen Edgar Linton. Heathcliff fylls av svartsjuka och hämndbegär, något som under resten av hans liv kommer att påverka hans omgivning.

Svindlande Höjder av Charlotte Brontë är en fantastisk klassiker och kärlekshistoria. Första gången jag läste den var på engelska under gymnasiet. Den här gången har jag tagit mig an den på svenska och tillgodogjort mig detaljer och delar som tidigare försvunnit bland språkliga hinder och engelska dialekter. En värdefull omläsning med andra ord. I mina ögon ligger bokens största behållning i Brontës förmåga att skapa levande karaktärer utan att de är förutsägbara. Under läsningen byter jag åsikt flera gånger om personerna, deras handlingar och sätt att vara.  Svindlande höjder bjuder på stämningsfulla 1800-tals miljöer, böljande hedar och spännande intriger. En underbar (om än något mörk) värld att försvinna i.

1 kommentar:

  1. Sv: Du borde läsa böckerna om Kati, de är fantastiska! Och nu har jag precis bloggat om några andra av Astrid Lindgrens ganska okända böcker.

    SvaraRadera