måndag 21 maj 2012

Processen

Processen (pocket)
Källa
"Någon måste ha förtalat Josef K., ty utan att ha gjort något ont häktades han en morgon."

Så lyder första meningen i Franz Kafkas Processen. Genom boken får läsaren följa med den anklagade på hans jakt efter logik i den absurda, drömlika situation som han plötsligt befinner sig i.

Processen präglas, liksom andra av Kafkas verk, av ångest och utsatthet. Under tiden jag läser vet jag inte vad jag ska tycka och upplever mest att vi inte kommer överens, boken, Josef K. och jag. Det är inte förens efteråt som jag tack vare lite distans och ett par dagars eftertanke kommer fram till att jag faktiskt gillar den. Mycket. Med den insikten vill jag gärna läsa om den framöver. Processen är spännande, obehaglig, tänkvärd, utmanade och ja, stundtals ganska rolig med sina absurda inslag.

1 kommentar:

  1. Vilken fin blogg! Och roligt att du läser litteraturetenskap, var läser du någonstans? Jag har börjat läsa litteraturvetenskap på deltid och distans...nu när jag sent om sider kommit på vad jag EGENTLIGEN ska bli när jag blir stor! ;-)

    SvaraRadera