tisdag 15 maj 2012

Madame Bovary

Madame Bovary
Källa
Emma Bovary är gift med läkaren Charles. Hon vantrivs i sitt äktenskap, längtar bort från småstadslivet och piggar upp tillvaron med älskare. Så småningom får Emma mer bekymmer än hon någonsin kunnat ana.

Madame Bovary av Gustave Flaubert bjöd minst sagt på en delad läsupplevelse. De första 150 sidorna var tunglästa. Huvudkaraktären uppfattade jag mest som ett osympatiskt irritationsmoment och sega beskrivningar i realismens anda avlöste varandra (jag övervägde till och med att ge upp, trots att jag brukar försöka läsa kart). Sedan vände det. Berättelsen fick plötsligt lite fart i sig, intresset för karaktärerna vaknade och spänningen ökade. Något omtumlad efter en häftig vändning och ett dramatiskt slut konstaterade jag att Madame Bovary var läsvärd, trots allt.

1 kommentar:

  1. Jag älskar Madame Bovary, det är en av mina favoriter. :)

    SvaraRadera