tisdag 24 april 2012

Konsten att vara Ela

Konsten att vara Ela (pocket)
Källa
Ela är 26 år och jobbar på café. I hennes närhet finns grannen Albin, bulldogen Sniff med pacemaker och 6-åriga Klara, som Ela hittar av en slump. Så är det killen på jobbet, Jimmy. Han verkar intresserad. Trots det känner hon sig ensam, som ett känslomässigt vrak. När föräldrarna skiljde sig blev tryggheten rubbad.

Konsten att vara Ela av Johanna Nilsson är ingen bok som jag vanligtvis tar mig an. Men, tack vare lite fritid, lite läsflow och lite ångest över alla olästa böcker här hemma så ger jag den en chans. I början går det segt, språket känns trist och jag måste övertala mig själv att det är nyttigt att bredda sig och läsa annat. Biter ihop och märker snart att det går lättare. Karaktärerna är trots allt ganska fina (några kapitel in i boken lyckas jag till och med glömma bort att det inte är min typ av läsning). Konsten att vara Ela är inget mästerverk, men den duger mer än väl till lättsmält tidsfördriv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar