måndag 16 april 2012

Joyce Carol Oates

I veckans bokbloggsjerka är det dags att pusha för en nordamerikansk författare. Inledningsvis måste jag droppa ett par favoriter som jag inte kan låta bli att nämna, Gökboet av Ken Kesey och Han som älskade livet av Irving Stone. Dessvärre har jag inte mer kött på benen när det gäller de här författarna, så jag stannar vid en annan favorit, Joyce Carol Oates (som förmodligen klarar sig ganska bra utan den här pushen.)


Den späda kvinnan med stora ögon och krusigt hår besitter förmågan att skriva in sina mörka berättelser under huden på läsaren. Tragiska livsöden och (i många fall skrämmande) samhällsskildringar av USA är en röd tråd genom en stor del av hennes böcker. Många är tunga att läsa. För min del har varje bok blivit mer och mer av ett projekt: ett par månader i hyllan för att vänja mig vid tanken, läsningen i sig och obehaget efteråt. Är det verkligen värt det, undrar jag ibland. Men visst är det det. Oates penna är för vass för att undvikas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar