söndag 26 april 2015

Beckomberga: ode till min familj

Titel: Beckomberga: ode till min familj
Författare: Sara Stridsberg
Antal sidor: 355
Utgivningsår: 2014

Handling: För patienterna på mentalsjukhuset Beckomberga i västra Stockholm är sjukhuset som en egen liten värld. Där bor Sabina med pärlorna, Paul med vansinnet och Jimmie Darling, som alltid får besök av dottern Jackie.

Tankar: Jag är uppvuxen i västra Stockholm och har nog alltid fantiserat om Beckomberga, det nedlagda mentalsjukhuset, som en ganska dyster och lite skrämmande plats. Efter att ha läst Sara Stridsbergs bok har jag ändrat uppfattning. Jag väntade mig 355 sidor deprimerande läsning, men fick något helt annat.

Beckomberga: ode till min familj är en väldigt varm berättelse om patienterna på Beckomberga. För flera av dem är tillvaron mörk, men Stridsberg låter även många andra sidor komma fram när hon skriver liv i karaktärerna. Gränsen mellan normalt och onormalt, friskt och sjukt suddas ut. Det är så fint att ta del av deras funderingar och ett lite egna sätt att se på världen. Patienternas livsöden är gripande och det är många som jag känner väldigt starkt för.

Stridsberg skriver dessutom så otroligt vackert. Boken är luftig och i huvudsak uppbyggd av olika ögonblick i deras tillvaro som skildras. Den går snabbt att läsa, men om och om igen vill jag stanna upp och läsa om en rad, ett stycke eller sida. Det är vacker text om svåra saker. Beckomberga: ode till min familj kommer tveklöst höra till en av årets finaste läsupplevelser. Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar