måndag 6 april 2015

Pensionat Vidablicks gåta

Titel: Pensionat Vidablicks gåta
Författare: Katarina Genar
Antal sidor: 94
Utgivningsår: 2011

Handling: Sagas sommarlov blir inte riktigt som hon har tänkt sig. Hennes storasyster rymmer efter ett bråk med föräldrarna och Saga blir ensam kvar. Dagarna går så långsamt när föräldrarna arbetar. När ett katt dyker upp i trädgården bestämmer sig Saga för att följa efter, och snart har de hamnat utanför det övergivna pensionatet Vidablick. Men är huset verkligen helt tomt?

Tankar: Katarina Genars böcker beskrivs ibland i termer av Maria Gripe-stil. Eftersom jag älskar det mesta som kan förknippas med Gripe (gamla hus, finurliga små tanter och kluriga mysterier) kan jag så klart inte låta bli att bli nyfiken på Genar. Efter bara några sidor fastnar jag för hennes berättelse om Saga och pensionatet Vidablick.

Jag blir alltid lite varm i magen när jag läser om sommarlov som aldrig tycks ta slut. Mycket i Genars bok är sommaridylliskt och väldigt mysigt att läsa om, men hon beskriver även hur det kan vara när familjen inte riktigt kommer överrens, eller hur långsamt tiden kan gå när kompisarna är bortresta och föräldrarna arbetar.

Mysteriet kring pensionatet är så fint att dyka ner i och gör boken till en riktig bladvändare. Och ja, visst andas den Maria Gripe. Pensionat Vidablicks gåta är en mystisk och stämningsfull sommarlovsberättelse som jag tycker väldigt mycket om. Finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar