söndag 27 april 2014

Duma Key

Titel: Duma Key
Författare: Stephen King
Antal sidor: 637
Utgivningsår: 2008

Handling: Edgar Freemantle är på toppen av sin karriär när han råkar ut för en olycka och skadas svårt. För att återhämta sig hyr han ett strandhus i Florida där han fördriver tiden med att måla. Edgar visar sig snart vara mycket talangfull, men tavlorna verkar leva ett eget liv...

Tankar: Duma Key är lite som två berättelser i en. Å ena sidan är det berättelsen om Edgar, hans olycka och den svåra tiden efteråt. Hur reagerar man när kroppen plötsligt ser annorlunda ut och inte fungerar som den ska? Å andra sidan är det berättelsen om mystiska händelser som har ägt rum (och fortfarande äger rum) på den lilla ön Duma Key.

Stephen King brukar vara en mästare på att förena berättelser om det vanliga livet med övernaturliga inslag, men den här gången fungerar det inte riktigt för mig. Jag grips av Edgars öde och följer hans kamp mot ett bättre liv med spänning. Det räcker för mig. När King blandar in öns mystiska historia upplever jag det mest som ett störande inslag. Jag vill läsa om Edgar och människorna i hans närhet, inte om tavlorna som plötsligt får eget liv.

Att berättelsen om Edgar känns så gripande och levande har förmodligen att göra med att King själv råkade ut för en svår olycka under slutet av 90-talet. Han vet vad han skriver om, och det lyser igenom. Sammanfattningsvis: Duma Key är berättelse med två sidor. Den ena fastnar jag starkt för, den andra lyckas jag aldrig engagera mig i. Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

2 kommentarer:

  1. Det var den här boken som fick mig att inse att King var tillbaka, på riktigt. Jag kan hålla med om att det blev lite väl mycket med tavlorna, men det är ju lite det som är King ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, visst är det så. En King-bok utan överdrift är nog ingen riktig King-bok ;)

      Radera