torsdag 13 februari 2014

Det stora kalaset

Titel: Det stora kalaset (Cannery Row)
Författare: John Steinbeck
Antal sidor: 176
Utgivningsår: 1945

Handling: Det är depression i Amerika. Längs gatan Cannery Row i Kalifornien bor en rad udda figurer: Dora som driver bordellen, vännerna i ungkarlshotellet, butiksägaren Lee Chong och doktorn som samlar på djur. En dag bestämmer sig några i staden för att ordna ett stort kalas.

Tankar: Utan att riktigt veta vad Det stora kalaset handlar om plockar jag fram den ur bokhyllan och börjar läsa. Ganska snart får jag klart för mig att romanen kretsar kring några udda figurers liv i en småstad - ett tema som jag råkar vara väldigt förtjust i (tänk er Twin Peaks i 30-talsmiljö).

John Steinbeck har skrivit en varm och fin berättelse. Jag fastnar för de godhjärtade karaktärerna som alltid handlar i välmening men ofta ställer till det för sig. Det blir sällan som de har tänkt sig. En del missöden är nästintill komiska, andra är djupt tragiska. Steinbeck har en tendens att avslöja hemska händelser utan förvarning, något som jag tycker väldigt mycket om. När avgörande saker som olyckor och dödsfall nämns i förbifarten blir det minst sagt effektfullt.

Det stora kalaset är en blandning av humor, allvar och knäppa inslag som gör det hela till en väldigt charmig berättelse. Läs den! Finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

4 kommentarer:

  1. Jag saknar verkligen att läsa Steinbeck. En sån skicklig författare och karaktärsskildrare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer! Det här är tredje gången som jag läser något av Steinbeck och han blir bara bättre och bättre för varje bok.

      Radera
  2. Jag vill läsa mer Steinbeck. Det här låter som ett bra val.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag! Den är väldigt speciell (på ett bra sätt!). Klart läsvärd :)

      Radera