tisdag 11 februari 2014

Bara en mor

Titel: Bara en mor
Författare: Ivar Lo-Johansson
Antal sidor: 434
Utgivningsår: 1939

Handling: Bara en mor är berättelsen om statarhustrun Rya-Ryas slitsamma liv.

Tankar: Jag tycker väldigt mycket om den svenska 30-talslitteraturen och i synnerhet den s.k. arbetarlitteraturen. Ivar Lo-Johansson är ett av namnen som kanske förknippas starkast med genren, ändå har jag inte läst mer än ett par noveller av honom. Nu kan jag dock lägga till Bara en mor på listan.

Det blir aldrig riktigt bra det här. Kanske är det de höga förväntningarna som stjälper, kanske är det den ofrånkomliga jämförelsen med andra proletärförfattare. Läsaren får följa Rya-Rya från ungdomsåren till slutet som utarbetad statarhustru. Det är alltid häftigt att få ta del av hel livstid, men det räcker inte den här gången. Med Vilhelm Moberg och Moa Martinssons böcker i färskt minne kan jag inte låta bli att jämföra, och jag blir aldrig så engagerad i Bara en mor som jag blir i deras böcker. Kanske beror det på att Lo-Johansson komprimerar ett liv på förhållandevis få sidor. Det är svårt att få en känsla för karaktärer i en berättelse som snarare känns som en sammanfattning.

Med skrivandet som redskap arbetar Lo-Johansson för att belysa den orättvisa tillvaron som statarsystemet för med sig. Att det finns ett visst samband mellan hans böcker och att systemet senare avskaffas tvivlar jag inte på. Som underhållning fungerar Bara en mor sådär, men jag kan ändå inte låta bli att imponeras av litteraturens makt att förändra. Bara en mor finns att köpa i två delar hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar