måndag 20 januari 2014

Stockholm i barnlitteraturen

Min första stora läsupplevelse var Per Anders Fogelströms stadsserie. Under en vårtermin i högstadiet blev jag kär i karaktärerna och slukade böckerna på löpande band (eventuellt tog jag en extra sjukdag när det var för svårt att slita sig). Sedan dess har det här med stockholmslitteratur varit lite speciellt för mig.

I helgen gjorde jag en utflykt till utställningen om Stockholm i barnlitteraturen på Strindbergsmuseet! Utställningen lyfte fram flera av Astrid Lindgrens fina böcker, Åke Holmbergs klassiker om Ture Sventon, och självklart en himla massa annat. Så intressant! Dessutom var det fint att se Strindbergs sista hem som låg vägg i vägg, lite som att resa hundra år tillbaka i tiden.

Utställningen om Stockholm i barnlitteraturen finns kvar till 16 februari. Passa på om ni är i närheten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar