tisdag 21 januari 2014

Mio min Mio

Titel: Mio min Mio
Författare: Astrid Lindgren
Antal sidor: 184
Utgivningsår: 1954

Handling: 9-årige Bosse bor på Upplandsgatan i Stockholm. Han vantrivs hos sina adoptivföräldrar och drömmer om att träffa sin riktiga far. En dag i oktober försvinner han från Stockholm utan att lämna något spår. Bosse har hamnat i landet i fjärran...

Tankar: Till att börja med. Få böcker inleds lika fängslande som Mio min Mio:"Var det någon som hörde på radion den femtonde oktober förra året? Var det någon som hörde att de frågade efter en försvunnen pojke? Så här sa de: Polisen i Stockholm efterlyser 9-årige Bo Vilhelm Olsson, som sedan i förrgår kväll klockan 18 varit försvunnen från sitt hem, Upplandsgatan 13. Bo Vilhelm Olsson har ljust hår och blå ögon och var vid försvinnandet klädd i korta, bruna byxor, grå stickad tröja och liten röd luva. Meddelanden om den försvunna lämnas till polisens ordonansavdelning." - Ur Mio min Mio.

 Hur spännande som helst! Vem är den där Bo? Varför är han försvunnen? Att det första stycket är så formellt och verklighetsförankrat gör att det nästan känns som att allt är på riktigt. Kanske hörde jag om den där pojken på radion i höstas trots allt? Resterande del av boken är inledningens totala motsats. Det verklighetstrogna byts ut mot saga och äventyr, den formella tonen i språket försvinner och ersätts av något lyriskt. I landet i fjärran finns rosengårdar, vita hästar och magiska brunnar. Tillvaron är idyllisk och jag kan inte låta bli tycka om den.

Berättelsen kommer så småningom att präglas av en klassisk kamp mellan det onda och det goda. Tyvärr blir berättelsen aldrig riktigt så spännande som det första kapitlet utlovar, men visst är den mer än läsvärd. Astrid Lindgren vet vad hon gör, som alltid. Mio min Mio finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker också hemskt mycket om inledningen i "Mio, min Mio" :) Den är riktigt fängslande!

    SvaraRadera