måndag 9 december 2013

Trollvinter

Titel: Trollvinter
Författare: Tove Jansson
Antal sidor: 134
Utgivningsår: 1957

Handling: Trots att det fortfarande är mitt i vintern vaknar Mumintrollet och kan inte somna om. När han ger sig ut i den snötäckta dalen blir han det första trollet som upplever vintern.

Tankar: Trollvinter skiljer sig en del från andra böcker som jag har läst om figurerna i Mumindalen. Det äventyrliga som tidigare har präglat berättelserna har nu bytts ut mot något mer stillsamt, eftertänksamt och vemodigt. I mina ögon är det här en förändring till det bättre. Ämnen som ensamhet och död behandlas på ett väldigt fint sätt och det är skönt att få tänka efter lite, istället för att slängas mellan olika äventyr. Trollvinter är dock inte bara allvar. Stundtals är den väldigt rolig, men framför allt är den stämningsfull! Det är så mysigt att försvinna bort i Tove Janssons fina illustrationer av den vackra vintermiljön i Mumindalen.

Trollvinter är en perfekt blandning av allvar, humor och stämning. Läs den gärna i vinter! Finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

2 kommentarer:

  1. Trollvinter är min favoritmumin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har många muminböcker kvar att läsa, men så här långt är det min favorit med! :)

      Radera