torsdag 12 december 2013

Bullerbyn och julhälsning från 1994

Astrid Lindgrens Jul i Bullerbyn är en gammal favorit som garanterat ger julstämning. Ion Wikland står för de fina illustrationerna!













När jag plockade fram Jul i Bullerbyn idag hittade jag en bortglömd hälsning på första sidan, skriven med farmors snirkliga bokstäver: "Från farmor och farfar, julen 1994." Det har gått 19 år sedan julen 1994. Lite vemodig föreställer jag mig hur de valde ut boken i affären, skrev ner hälsningen och slog in i julklappspapper. Så saknar jag dem lite extra, farfar som inte finns mer och farmor som bor långt bort. Tack vare några enkla ord får Jul i Bullerbyn ett sammanhang och ett nytt värde. Hälsningar i böcker är en bra grej!

(För ett år sedan hittade jag en annan fin julhälsning i ett second hand-fynd. Inlägget hittar ni här.)

2 kommentarer:

  1. Vilken fin en, den har jag aldrig läst! Måste ändras på.

    SvaraRadera