lördag 30 juni 2012

En dag i Ivan Denisovitjs liv


Det är 1950-tal i Sovjet. Ivan Denisovitj är oskyldigt dömd av staten för spionage och tvingas tillbringa tio år i ett sovjetiskt arbetsläger. I långnovellen får läsaren, från morgon till kväll, ta del av Denisovitjs liv som präglas av arbete, hunger och köld.

En dag i Ivan Denisovitjs liv, skriven av nobelpristagaren Alexander Solsjenitsyn, är en rysk klassiker som hör till de första verken att skildra fånglivet i de sovjetiska lägren. Den gripande berättelsen om Denisovitjs lyfter fram de vardagliga händelserna, kampen för överlevnad och djungelns lag som ständigt närvarande. Om man har en tendens att skrämmas bort av ryska verk i rädsla för att de är tunga och svåra kan jag rekomendera En dag i Ivan Denisovitjs liv. Det är lite pyssel med att hålla reda på namnen, i övrigt är den varken svår eller tungläst.

1 kommentar:

  1. Jag läste faktiskt den där boken i början av gymnasiet. Min svensklärare tipsade mig. Vi skulle läsa På västfronten intet nytt, men då jag redan hade (försökt) läst den i högstadiet (och verkligen inte tyckt om den) så bad jag att få välja en annan bok - det blev ett trevligt möte med denna bok istället! :)

    SvaraRadera