fredag 8 juni 2012

Byta plats?

I veckans bokbloggsjerka är frågan: Om du hade möjlighet att byta plats med en av dina favoritkaraktärer, vem skulle det i så fall vara?

När jag läser brukar jag i första hand falla för stämningar och miljöer. Karaktärer i sig har en tendens att hamna lite vid sidan av, så när jag väljer att byta plats med en karaktär är det i första hand för att komma in i min favoritmiljö.


Trots att jag har hunnit läsa en hel del de senaste åren slutar det ändå med att jag landar i böcker som jag läste (eller fick upplästa) som barn. Jag vill nog byta mig in i nästan alla Astrid Lindgrens världar, från medeltid till småländsk landsbygd till en liten lägenhet i Vasastan. Men, flest gånger har jag nog drömt mig bort till Bullerbyn, genom Lindgrens fantastiska böcker och Lasse Hallströms filmatiseringar. Att åka tillbaka i tiden, bli några år yngre och byta plats med någon av flickorna från Norrgården eller Mellangården hade inte varit fel.

9 kommentarer:

  1. Bullerbyn eller Harry Potter tycks vara populära miljöer!

    SvaraRadera
  2. Bullerbyn hade jag nog gillat att växa upp i, jag älskade verkligen de böckerna när jag var liten.

    SvaraRadera
  3. Åh Bullerbyn hade varit helt underbart att uppleva... man kanske får åka till Småland för att se om man kan hitta något liknade pittoreskt vackert :)

    SvaraRadera
  4. Bullerbyn är ju på något sätt drömmen om landet och det enkla livet på landet som det en gång var. Kanske inte har så mycket med sanningen att göra, men en mycket lockande värld att leva är det onekligen.

    SvaraRadera
  5. Bullerbyn är ju supermysigt! Låter stressfritt också!

    SvaraRadera
  6. Åh vad nice! Jag lutar också åt att gå tillbaka i (läs-)tiden, fastnar nog också mer för miljöer än karaktärer!

    SvaraRadera
  7. Åh, hur många gånger har jag inte drömt och fantiserat om att få leva Bullerbyliv! Madicken skulle jag också vilja vara.

    SvaraRadera
  8. Sättet som Astrid Lindgren beskriver miljöer på gör att man gärna vill bo där :)

    SvaraRadera
  9. Jag håller med dig - skulle gärna byta plats med något av barnen i Bullerbyn! Eller också med Annika i Pippi Långstrump, och hänga med på äventyr i Söderhavet :)

    SvaraRadera