söndag 14 juni 2015

Oskuld och arsenik

Titel: Oskuld och arsenik
Författare: Dorothy Sayers
Antal sidor: 293
Utgivningsår: 1930

Handling: Deckarförfattaren Harriet Vane är dömd till döden för ett giftmord på sin älskare. Lord Peter Wimsey är dock säker på att hon är oskyldigt dömd och gör allt för att bevisa det innan det är för sent.

Tankar: Det finns något väldigt charmigt med den här typen av gamla kriminalberättelser som gör att jag gärna plockar upp dem då och då. Våldet utgör ofta en begränsad del av berättelsen, istället är det tedrickande och resonerande som står i fokus. Nej, de vållar varken sömnproblem eller nedbitna naglar, men det är trevlig läsning. Varken mer eller mindre.  

Oskuld och arsenik innehåller flera delar som jag förknippar så starkt med den här genren: Giftmord genom arsenik, gömda lönnutrymmen i väggpaneler och en stor dos humor, ja,  i stort sett allt som behövs i en riktig mysdeckare. Ibland är det skönt att luta sig tillbaka och läsa något välbekant. Oskuld och arsenik är den första delen av fyra i Dorothy Sayers bokserie om Harriet Vane och Peter Wimsey. Finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

1 kommentar:

  1. Denna bok kan jag tänka mig läsa på min semester.

    SvaraRadera