lördag 27 juni 2015

Kerstin och jag

Titel: Kerstin och jag
Författare: Astrid Lindgren
Antal sidor: 181
Utgivningsår: 1945

Handling: Kerstin och Barbro är 16 år och tvillingar. En vår bestämmer sig deras föräldrar för att lämna staden och flytta ut till en gård på landet. Sommaren som följer ägnar familjen åt att rusta upp den förfallna gården och lära sig allt om jordbruk.

Tankar: I Kerstin och jag beskriver Astrid Lindgren en sommaridyll: En familj flyttar ut på landet och rustar upp en gammal gård. Tvillingarna arbetar på fälten, fiskar, badar och träffar pojkar från byn. När jag läste den här berättelsen för en himla massa år sedan tyckte jag att det var den ultimata sommarboken, så för att råda bot på årets bristande sommarkänslor tänkte jag att det var dags för en omläsning.

Att läsa gamla barn- och ungdomsfavoriter på nytt är ju alltid lite läskigt. Efter att ha läst om Kerstin och jag kan jag dock konstatera att ja, det är nog fortfarande den ultimata sommarboken (på delad plats med ett gäng andra böcker som har tillkommit på senare år). Visserligen upplever jag berättelsen som lite plattare än tidigare. Det händer inte jättemycket, men det är onekligen mysigt att läsa om vardagssysslorna på gården. Kerstin och jag finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar