måndag 26 november 2012

Röda draken

Red Dragon
Källa
Två unga barnfamiljer har blivit brutalt mördade. Tidningarna kallar mördaren monster, själv kallar han sig den stora Röda Draken. Polisen har ingenting att gå på och FBI-agenten Will Graham kopplas in i utredningen. Snart inser han att de behöver hjälp. Motvilligt söker han upp den mycket farliga men begåvade psykiatrikern, massmördaren och kannibalen Hannibal Lecter.

Röda draken (Red Dragon) av Thomas Harris är den första boken där den kända karaktären Hannibal Lecter figurerar. En välskriven, spännande och lättläst thriller som passar perfekt om man, liksom jag, har en lässvacka och behöver något lättsmält. Ett stort plus med boken är att fokus ligger på brotten, mördaren och hans liv (jag har svårt för thrillers som fokuserar för mycket på poliserna och utredarnas privatliv). Röda draken är läsvärd och håller gott och väl samma kvalité som sin något mer kända uppföljare, När lammen tystnar.

Finns hos Adlibris och Bokus.

2 kommentarer:

  1. Jag föredrar faktiskt Röda Draken över de andra. Kanske för att Hannibal inte är med så jättemycket och jag har alltid haft otroligt svårt för kannibaler.

    Har du sett filmen? Den är riktigt bra också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, kannibaler är ju inte speciellt trevliga typer, men som karaktär gillar jag faktiskt Hannibal. Intressant med så mycket iskall grymhet och kunskap i samma person.

      Nej, jag har faktiskt inte gjort det än. Får se till att göra det nu när jag har läst boken :)

      Radera