onsdag 7 mars 2012

Prinsessan de Clèves

Källa

Prinsessan de Clèves, en 1600-talsklassiker skriven av Madame de Lafayette. Berättelsen utspelar sig under 1500-talet vid det franska hovet. En ung, nygift kvinna blir en kort tid efter sitt bröllop förälskad i en annan man.

När jag börjar läsa är jag osäker på vad jag ska vänta mig. Boken står som en del på litteraturlistan och i ärlighetens namn - så fort något ska läsas under tvång blir det omedelbart lite tyngre. Lafayette börjar ganska tidstypiskt med en lång, detaljerad släktskildring. Namn efter namn, relation efter relation. Något som ansågs spännande förr i tiden känns inte riktigt lika kul idag. Det är lätt att tappa intresset efter en sådan början. Men. Lyckas man bara ta sig igenom början har man en fantastisk berättelse framför sig. Fram emot slutet kan jag inte sluta läsa.  Det är mer än en berättelse om kärlek med hinder på vägen.

Beskrivningen på adlibris.com sammanfattar mycket väl: "Det handlar om en kvinnas rätt att själv bestämma över sitt öde, och om det olyckliga i att andra beslutar i hennes ställe. Mme de Lafayettes behärskade sätt att säga vad hon tänkte i "Prinsessan de Clèves" är ett mästerstycke. Utan att säga för mycket klargör hon att utan kvinnornas likaberättigande blir kärleken omöjlig."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar