torsdag 1 mars 2012

Hon älskade

Hon älskade
Källa
Slutet av februari och Hon älskade av Helena Henschen bjuder på fina lässtunder. Under ett par soliga dagar klarar jag av årets första balkongläsning. Med något gråare väder idag får jag hålla till godo med läsfotöljen och te, vilket är helt okej det med.

Henschen berättar historien om sin farmor Signe Thiel. Under sitt liv kämpar hon för ett bättre samhälle, arbetar med kvinnofrågor vid sidan av Ellen Key och gömmer judiska flyktingar under andra världskriget. Efter två äktenskap och sex barn hittar hon sin livslånga kärlek i den tyske hjärnforskaren Oskar Vogt.

Hon älskade är en gripande bok om en faschierande kvinna. Jag njuter av att få ta del av Signes liv och genom henne få en ytterligare pusselbit i det historiska pusslet. Henschen skildrar inte bara sin farmor utan även en del av Sverige under 1900-talets första hälft. Det vackra språket ger boken ett ytterligare plus och jag är så glad över att jag inte lät den stå kvar som hyllvärmare en dag till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar