söndag 25 mars 2012

Jurtjyrkogården

Jurtjyrkogården
Källa
Louis Creed och hans familj flyttar in i småstaden Ludlow. Till en början verkar allt perfekt - huset, omgivningen och grannarna. När de så småningom upptäcker jurtjyrkogården förändras idyllen och mystiska händelser avlöser varandra. Familjen drabbas av en katastrof och ingenting blir sig likt.

Skräckgenren är ingenting för mig, tänker jag under lång tid och stämplar författare som Stephen King som överskattade. Läser Jurtjyrkogården och tar tillbaka. Tur att man kan ändra sig. När det gäller King är skräckgenren något för mig. Anledningen till att boken fungerar är att han är en jäkel på att skildra vardagsliv. Familjen Creed kommer till liv på ett sätt som gör att när overkliga händelser smygs in i handlingen köper jag allting, rakt av. Än en gång fascineras jag av skickliga författares förmåga att skriva in sina berättelser under skinnet på läsaren. Tur att det finns en hel hög med King-böcker som väntar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar