lördag 22 augusti 2015

Egenmäktigt förfarande: en roman om kärlek

Titel: Egenmäktigt förfarande: en roman om kärlek
Författare: Lena Andersson
Antal sidor: 205
Utgivningsår: 2013

Handling: Ester Nilsson är 31 år, poet och essäist. En dag får hon i uppdrag att hålla ett föredrag om konstnären Hugo Rask. Efter deras första möte blir hon förälskad. Tiden som följer blir en tid av väntan vid telefonen och analyser av varför han inte svarar på hennes sms. Allt hon vill är att bli älskad tillbaka.

Tankar: 2013 fick Lena Andersson ta emot Augustpriset för romanen Egenmäktigt förfarande.Sedan dess har boken dykt upp här och där och överallt, hyllats och diskuterats. Och nu kommer jag, lite efter alla andra, och har äntligen läst den. Sällan har väl uttrycket "den som väntar på något gott..." passat lika bra som nu.

Egenmäktigt förfarande är en tunn liten bok, men oj vad mycket den rymmer. Somliga blir trötta på Ester, andra hejar på henne. Jag hör till den sistnämnda gruppen. Eftersom jag känner igen mig så väl i Esters situation är det ju omöjligt att klandra henne. Vi får läsa om hur ett uteblivet svar på ett sms kan förstöra en hel dag (vecka, månad...), och hur ett oväntat sms i inkorgen kan lysa upp hela tillvaron. Ester är varken självständig, cool eller förståndig i det här läget. Däremot är hon mänsklig, och det älskar jag.

Egenmäktigt förfarande är en finfin berättelse med hög igenkänningsfaktor. Finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar