söndag 18 november 2012

En titel som sticker ut

Läsningen ligger fortfarande på is men ett svar på veckans bokbloggsjerka ska jag försöka få ihop trots allt: Nämn en titel som du "går igång på", på ett antingen positivt eller negativt sätt.

Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap
Källa
En titlarna som sticker ut mest i bokhyllan måste vara Mary Ann Shaffers Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap. Bakom den udda titeln döljer sig en varm berättelse om författaren Juliet Ashton som ett par år efter andra världskrigets slut börjar brevväxla med en läsecirkel på ön Guernsey i Engelska kanalen. Genom breven får hon ta del av medlemmarnas upplevelser och livsöden under nazisternas ockupation. Berättelserna gör Juliet så nyfiken på människorna och platsen de lever på att hon bestämmer sig för att resa dit, ett beslut som kommer att förändra resten av hennes liv.

Titeln är knäpp och tillhör en bok som har allt: Värme, historia och fängslande karaktärer med spännande levnadsöden.



5 kommentarer:

  1. Verkligen en speciell titel. Det är andra gången jag hör talas om den här boken och den verkar bra. Omslaget är bra snyggt, det också :)

    SvaraRadera
  2. Det där är verkligen en udda titel och även om jag aldrig lyckas komma ihåg exakt vad den heter så vet jag direkt när någon nämner den att "ja, just det, den ville jag ju läsa".

    SvaraRadera
  3. Åh ja, den titeln har jag också i bokhyllan och tycker mycket om boken :)

    SvaraRadera
  4. Det är verkligen en titel som skapar bilder i huvudet på en gång! Väldigt speciell. För mig signalerar den värme, livsvisdom och ett udda persongalleri.

    SvaraRadera