måndag 20 juli 2015

Drama kring ung dansör

Titel: Drama kring ung dansör
Författare: Dorothy Sayers
Antal sidor: 481
Utgivningsår: 1932

Handling: Deckarförfattaren Harriet Vane har semester och vandrar längs den engelska kusten. På en enslig strand hittar hon ett lik med halsen avskuren. Tillsammans med Peter Wimsey försöker hon avslöja mördaren.

Tankar: Drama kring ung dansör är den andra delen i Dorothy Sayers serie om Harriet Vane och Peter Wimsey.  När jag läste den första delen för ett par månader sedan upplevde jag att den var lite trögstartad, men något sådant finns det inga spår av den här gången. Det har gått en tid sedan händelserna i Oskuld och arsenik och Harriet är på semester. Tidigt i berättelsen påträffas ett lik och mysteriet tar fart. Genom att intervjua människor i omgivningen och resonera fram och tillbaka försöker Harriet och Peter lista ut vem mördaren är. Som vanligt när jag läser gamla mysdeckare reagerar jag på att privatpersoner får så stor insyn i polisens utredning, men det är också en del av charmen. Allt behöver inte vara helt trovärdigt.

När jag läser Drama kring ung dansör slås jag av att berättelsen känns så välarbetad, något som blir extra tydligt i ett avsnitt där huvudkaraktärerna får dechiffrera ett kodat brev. Sayers är väldigt mån om att förklara för sina läsare hur karaktärerna går till väga, och med hjälp av rutor och bokstäver beskriver hon vilken metod de använder. Det kodade brevet är ett roligt inslag som påminner om gamla mysterieböcker för ungdomar. Trots att Sayers skriver om mord visar hon vid flera tillfällen även en väldigt lättsam och lekfull sida.

Drama kring ung dansör är spänning i en dramatisk miljö bland klippor, stränder, tidvatten och stekande sol - på många sätt den perfekta semesterläsningen. Finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar