söndag 17 maj 2015

Att föda ett barn

Titel: Att föda ett barn
Författare: Kristina Sandberg
Antal sidor: 488
Utgivningsår: 2010

Handling: Året är 1938 och Maj är 21 år, gravid och nygift med den betydligt äldre Thomas. I den nya rollen som hemmafru förväntas Maj vara en god fru, mor och värdinna, men det mesta i den nya tillvaron skrämmer henne. Hur ordnar man middagsbjudningar för 20 personer helt själv? Och hur tar man hand om ett litet barn? Snart blir det också tydligt att Thomas verkar ha svårt att hålla sig ifrån spriten.

Tankar: Att föda ett barn är den första delen i Kristina Sandbergs trilogi om hemmafrun Maj. Till en början upplever jag den som ganska tungläst - Sandberg har en alldeles egen stil när hon skriver och det tar ett tag att vänja sig vid språket. En bit in i boken är jag dock fast. Berättelsen är full av små vardagsdetaljer som förflyttar mig direkt till 30-talets Sverige. Sandberg lägger stor vikt vid maten: Läsaren får ta del av vad som äts och hur det tillagas, hur det luktar och smakar. Hon beskriver också hur Maj städar, sköter sin hygien och hur hon klär sig. Det faktum att Sandberg skriver för alla sinnen gör berättelsen otroligt levande.

När jag läser Att föda ett barn känner jag mig så tacksam för att mycket har förändrats sedan 30-talet. Maj hamnar i en situation där allt ständigt går ut på att hon ska tiga, bita ihop och göra det som förväntas av henne. Bara att läsa om det ger mig nästan ett tryck över bröstet. Genom Maj förmedlar Sandberg en bit viktig kvinnohistoria som jag hoppas att många vill ta del av.

Att föda ett barn finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar