lördag 26 juli 2014

Bonjour tristesse

Titel: Bonjour tristesse
Författare: Françoise Sagan
Antal sidor: 143
Utgivningsår: 1954

Handling: Sjuttonåriga Cécile spenderar sommarlovet tillsammans med sin pappa på franska Rivieran. När pappan plötsligt blir förälskad i Anne Larsen känner Cécile att deras bekymmerslösa tillvaro hotas.

Tankar: Françoise Sagan är bara 18 år när hon skriver den blivande klassiken Bonjour tristesse. Mer än 50 år efter senare är berättelsen om Cécile  fortfarande aktuell. Jag får erkänna att jag aldrig har varit speciellt nyfiken på berättelsen i sig. En tonåring på Rivieran blir svartsjuk på sin pappas nya kvinna - hur spännande kan det bli, tänker jag. Däremot har jag varit nyfiken på författaren, 18-åringen som skrev en blivande klassiker.

Högra förväntningar kan vara förödande. Låga förväntningar kan däremot vara det bästa som har hänt en bok.  När jag börjar läsa Bonjour tristesse har jag nämligen inte speciellt höga förväntningar. Ganska snart märker jag dock att mina förutfattade meningar kan dra någon annanstans. Den här berättelsen är mer än en ytlig skildring av tonårsbekymmer. Bakom karaktärernas glamorösa och festfyllda liv finns något allvarligt och dystert. Ljus yta, mörk botten. Jag som är svag för böcker som visar sig vara något annat än väntat blir så klart väldigt charmad. Jag tycker om den. Bonjour tristesse är visserligen ingen ny favorit, men den har tveklöst gett mig en trevlig och oförutsägbar stunds läsning i skuggan under björken.

Bonjour tristesse är sommarklassikern som överraskar. Finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar