torsdag 11 december 2014

Salem's Lot

Titel: Salem's Lot
Författare: Stephen King
Antal sidor: 608
Utgivningsår: 1975

Handling: Författaren Ben Mears återvänder till sin hemstad Jerusalem's Lot. På ytan är Jerusalem's Lot en idyllisk amerikansk småstad, men bakom den vackra fasaden döljer sig något ont. Några invånare dör utan förklaring, andra försvinner spårlöst. När Ben börjar nysta i händelserna dras han till männen som nyligen har köpt det övergivna huset på kullen ovanför staden.

Tankar: Stephen King behöver knappast någon närmare presentation vid det här laget. Han är berättelsernas kung, och det visar han gång på gång. Salem's Lot är småstadsromanen där skräcken letar sig in i socialrealismen. King lyckas alltid sammanföra det vardagliga och övernaturliga på ett väldigt effektfullt sätt, och det är ett av skälen till att jag tycker om hans böcker så mycket. Salem's Lot innehåller även en av mina favoritingredienser i skräckgenren: ett gammalt övergivet hus. Tyvärr räcker det inte för att Salem's Lot ska bli min nya King-favorit.

Så här ligger det till: Jag har svårt för vampyrberättelser. När vampyrvågen drog fram genom litteraturen och filmen för några år sedan satt jag bredvid och tittade på, ganska oförstående. Nu råkar ju Salem's Lot vara just en klassisk vampyrberättelse, och det gör att jag har lite svårt för att ta den på allvar. Den är välskriven och stundtals ganska skrämmande (King är ju alltid King), men vampyrerna fungerar helt enkelt inte riktigt för mig. Alla som har den minsta dragning till vampyrberättelser bör dock läsa den här.

Salem's Lot finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar