torsdag 18 september 2014

Mitt grymma öde


Titel: Mitt grymma öde
Författare: Carl-Michael Edenborg
Antal sidor: 370
Utgivningsår: 2012

Handling: Fantasi möter historia i den mörka berättelsen om barockkompositören Georg Händels liv.

Tankar: Efter att ha pluggat idéhistoria och lyssnat på Carl-Michael Edenborgs föreläsningar vet jag sedan tidigare att Edenborg är en finfin berättare. När jag fick tag på Mitt grymma öde återstod bara frågan: är han en lika stark berättare i det skrivna formatet? Ja, jag tycker faktiskt det.

Edenborg skriver liv i Händel och ger honom en röst. I Mitt grymma öde får Händel nämligen själv berätta om sitt liv. Det blir en mörk berättelse, fylld av lidande, övergrepp, kärlek och längtan. Smutsen och snusket i 1600- och 1700-talets Europa kryper ut ur sidorna och upp på läsaren. Ibland vill jag blunda för texten, men ändå kan jag inte låta bli att läsa vidare. Den osympatiske barockkompositören och hans grymma öde berör.

Stundtals kan jag uppleva att texten liknar en torr redogörelse i tonen. När Händel reser runt i Europa och bekantar sig med nya människor uppfattar jag det mest som ett enda långt flackande:" Först åkte jag hit, sen dit, sen träffade jag den, och efter det sprang jag ihop med den. Därefter reste jag vidare och träffade den." Synd.

Överlag är dock intrycket övervägande positivt och jag rekommenderar Mitt grymma öde till alla som vill läsa en gripande, historisk roman i höst. (Själv tänker jag hålla ögonen öppna efter Edenborgs andra roman, Alkemistens dotter.) Mitt grymma öde finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar