torsdag 25 juli 2013

Frukost på Tiffany's

Frukost på Tiffany'sTitel: Frukost på Tiffany's (Breakfast at Tiffany's)
Författare: Truman Capote
Antal sidor: 182
Utgivningsår: 1958

Utöver kortromanen Frukost på Tiffany's innehåller boken även novellerna Ett hus av blommor, En diamantgitarr och Ett julminne.

Handling: Fred drömmer om att bli författare och bor i en sliten lägenhet i New York. Bland grannarna i huset finns Holly Golightly, en 19-åring som lever ensam och förtrollar alla hon träffar. Genom Freds ögon får läsaren följa Holly under ett år av hennes liv. Vem är det egentligen som döljer sig bakom de fina kläderna och stora solglasögonen?

Tankar: Mina erfarenheter av Frukost på Tiffany's är begränsade till några glimtar av Audrey Hepburn i den klassiska filmatiseringen med samma namn. Med andra ord: jag har egentligen ingen aning om vad som väntar när jag börjar läsa. Av omslaget att döma, något ytligt och lättsmält? Nja. Lättsmält, i den bemärkelsen att Truman Capote har en fantastisk lätthet i språket. Avskalat och vackert i sin enkelhet. På ett snyggt sätt bygger han upp berättelsen. När han undan för undan skrapar på Holly blir jag förvånad över vilken intressant karaktär som börjar skymta under ytan.

Delar av kortromanen påminner mycket om Fitzgeralds The Great Gatsby. Berättarna är bikaraktärer som delar med sig av sina iakttagelser av och upplevelser med huvudkaraktärerna (udda personligheter med ett okänt förflutet). Den här tekniken bemästras väldigt väl av författarna och bidrar i hög grad till att de nämnda klassikerna fastnar så starkt. Jag antar att det finns något i den iakttagande rollen som jag själv kan identifiera mig med.

Frukost på Tiffany's är ett litet guldkorn bland tidernas klassiker, en stunds lättillgänglig och intressant läsning. Finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

2 kommentarer:

  1. Om du inte har sett filmen i sin helhet, rekommenderar jag den å det varmaste :) Audrey Hepburn var fantastisk i den rollen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Ska absolut försöka se den i sin helhet någon gång, det lilla jag har sett verkar lovande.

      Radera