måndag 29 juli 2013

Flickan som älskade Tom Gordon

Flickan som älskade Tom Gordon (pocket)
Titel: Flickan som älskade Tom Gordon
Författare: Stephen King
Antal sidor: 217
Utgivningsår: 1999

Handling: Nioåriga Trisha viker av från en stig i skogen och går vilse. Till en början är hon övertygad om att hon snart kommer hitta tillbaka, men när tiden går och vildmarken tar över hinner rädslan ikapp henne. Dessutom börjar det bli mörkt. När naturen visar sina värsta sidor finner Trisha tröst i tankarna på basebollhjälten Tom Gordon.

Tankar: Böcker som beskriver en isolerad människas kamp mot naturen (t.ex. Defoes Robinson Crusoe) blir lätt enformiga. Hur välskriven boken ifråga än är går det inte att komma ifrån att ämnet för med sig en del naturliga begränsningar. Med hjälp av en person och en typ av miljö ska författaren göra sitt bästa för att skapa en varierande och läsvärd berättelse av inte fullt så varierande förutsättningar. För det mesta går det, men ja, ibland blir det helt enkelt enformigt.

Av den anledningen blir jag så förvånad när jag läser Stephen Kings Flickan som älskade Tom Gordon, och allt eftersom inser att boken faktiskt är spännande - hela tiden. King som knappast drar sig för att skrämma livet ur sina läsare med monster och annat övernaturligt har valt att lägga dem på hyllan den här gången (nästan i alla fall). De behövs helt enkelt inte, skogen och naturen är tillräckligt obehaglig för den som har gått vilse. Kanske är det därför som jag tycker att den här boken är en av Kings bättre. Det räcker med att man har känt sig vilse i skogen ett ögonblick för att kunna relatera till flickan och känna hur pulsen stiger när hon plötsligt har tappat orienteringen.

Flickan som älskade Tom Gordon är så himla bra läsning, obehaglig men stundtals även vacker. Finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

4 kommentarer:

  1. Jag älskade den här verkligen när jag läste den :) Definitivt en av hans höjdare!

    SvaraRadera
  2. Jag läste den här boken för många år sen och älskade den då. Nu blev jag sugen på att läsa den igen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Hoppas du får tid att plocka upp den igen :)

      Radera