tisdag 21 maj 2013

Efter mörkrets inbrott

Efter mörkrets inbrott (pocket)Titel: Efter mörkrets inbrott
Författare: Haruki Murakami
Antal sidor: 237
Utgivningsår: 2004

Handling: Mari kan inte sova och spenderar natten ute i Tokyo. Av en slump korsas hennes vägar med en ung jazztrombonist, en kvinnlig, före detta brottare och en kinesisk prostituerad som har blivit misshandlad. Hemma ligger Maris syster som, till skillnad från henne själv, inte kan vakna.

Tankar: När jag för drygt ett år sedan läste min första bok av Haruki Murakami, Norwegian Wood, tyckte jag att den var fin men klyschig och blev väl inte så jätteimponerad. Efter mörkrets inbrott är något helt annat. I gränslandet mellan dröm och verklighet förmedlar Murakami en spännande berättelse som präglas av ett stort lugn och enormt driv. Visst är det motsägelsefullt, men det fungerar. Jag är svag för upplägget och fastnar för hur läsaren får inblick i några udda figurers liv inom en begränsad tidsram. Känslan av stadspulsen i nattens Tokyo är svår att sätta fingret på men finns närvarande genom varje sida. Lugnet. Drivet. De slumpartade mötena mellan individer som lockas ut i natten. Boken är omöjlig att lägga ifrån sig och långt ifrån klyschig. Vill läsa mer av Murakami, helst nu.

Efter mörkrets inbrott är koncentrerat berättande när det är som bäst. Finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

2 kommentarer:

  1. Precis hur jag kände! Kul att du också gillade den. Har tänkt läsa Kafta på stranden som nästa murakami, vet dock inte när tiden kommer till det dock.. så mycket att göra hela tiden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderar också på Kafka på stranden som nästa, vill egentligen sätta igång och läsa direkt men hinner dessvärre inte nu. I sommar blir det mer Murakami iaf! :)

      Radera