söndag 15 april 2012

Gösta Berlings saga

Gösta Berlings saga
Källa
"Äntligen stod prästen i predikstolen."

Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf inleds med en av svensk litteraturs mest kända meningar. Vad händer sen, har jag länge undrat. Gösta Berling är den alkoholiserade prästen som tack vare majorskan räddas från död och flyttar in på Ekeby. Lagerlöf lyfter på taken till stugorna bland de värmländska skogarna och berättar om brokiga livsöden, kärlek och död.

Gösta Berlings saga visar sig vara fruktansvärt tungläst, resultatet av en lässvacka blandad med en berättelse som inte faller mig i smaken. Lagerlöfs språk är det inget fel på, tvärt om. Däremot har jag svårt för de korta episoderna som aldrig lyckas engagera mig. Berättelsen är för splittrad för att dra upp mig ur svackan och hade det inte varit för studierna hade jag låtit Gösta Berling vänta. Jag är övertygad om att boken innehåller mer än vad jag lyckas uppfatta. Tyvärr, fel bok vid fel tidpunkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar