måndag 2 april 2012

Familjen H***

Familjen H
Källa
Familjen H*** omnämns som Fredrika Bremers debutroman. På ett för tiden nytt sätt skildrar hon familjers vardagliga liv och hemmiljö.

Romanens berättare Beata Hvardagslag besöker familjen H i Stockholm. Under vistelsen får hon ta del av familjemedlemmarnas sorg, glädje, äktenskapsfunderingar och kärleksbekymmer. Något som jag uppskattar och som ofta framhålls är Bremers förmåga att smidigt växla mellan humor och allvar. Trots gammal svenska njuter jag av flytet och språket. Tyvärr blir jag aldrig riktigt fäst vid karaktärerna.

För den som är intresserad av litteraturhistoria kan man se hur den tidigare skeptiska synen på romanen speglas i boken. Vid ett tillfälle utbrister en av karaktärerna: "Romanläsningen är för själen hvad opium är för kroppen; ett oafbrutet fortsatt bruk deraf enerverar och skadar."  Intressant att romanen som idag är starkt förknippad med litteratur för inte så länge sedan var lågt ansedd som form.

1 kommentar:

  1. Den här boken är intressant och läsvärd! (: Jag är jätteglad att jag faktiskt har läst den. Man får en bild av kvinnan och mannens roll, samt romanens roll i vardagen ...

    SvaraRadera